Spela

Nikes nya nummer 1

På måndagen offentliggjordes det länge omtalade sponsoravtalet mellan Rory McIlroy och Nike. Därmed petar världsettan ner Tiger Woods som den hetaste golfaren i Nikes stall. Men i nya reklamfilmen med Rory och Tiger får Woods sista ordet.

Text: Oskar Åsgård • 2013-01-14 Uppdaterad 2013-01-14

Rorys nya bag

Driver: Nike VR_S Pro Covert (inställd på 10,5 grader, neutral)

Fairwaywoods: Nike VR Pro Ltd. Edition

Järn: Nike VR Pro Blades

Wedgar: Nike VR Pro

Putter: Nike Method

Boll: Nike 20XI-X

Med mäktiga Shejk Zajed-moskén i fonden och ackompanjerad av ett praktfullt ljus- och skuggspel presenterade Nike på måndagkvällen sin nya tourstjärna – Rory McIlroy.

Rykten om att Nike och Rory var på väg att ingå ett sponsoravtal har florerat i golfvärlden sen nästan två år tillbaka. Under hösten intensifierades de dock i takt med att den både privata och professionella vänskapen mellan Tiger Woods och McIlroy växte starkare och när världsettans tidigare klädsponsor Oakley i höstas lämnade in en stämningsansökan mot McIlroy och Nike var spekulationerna så gott som bekräftade.

Sponsoravtalet löper enligt Nike över flera år, men några närmare detaljer kring ersättningsnivå eller avtalslängd uppgavs inte. Spekulationer har talat om ett värde på 200 miljoner dollar för en tioårsperiod.

– Det känns väldigt spännande att sitta här idag och jag är ivrig att inleda säsongen som en Nike-spelare. Många av mina största idoler inom idrotten, som Tiger, Roger Federer och Rafael Nadal representerar Nike och jag ser fram emot att börja skriva min egen historia, sa McIlroy på presskonferensen.

Under senhösten när ryktena om sponsordealen intensifierades var det flera, varav Nick Faldo den namnkunnigaste, som väckte frågor kring vad bytet från Titleist – vars utrustning McIlroy spelat med sen han kom ut på touren – till Nike skulle innebära för världsettans spel.

Om vi ska tro på Rory själv är det dock ingen fara.

– Jag har spelat och tränat med klubborna under julen och förra veckan här i Dubai. Jag slår bollen bra och känner att bytet har gått helt sömlöst, bekräftade Rory.

Första provet på huruvida det stämmer även i resultatlistorna får vi när McIlroy peggar upp i sällskap med Woods i första ronden av Abu Dhabi HSBC Golf Championship på torsdag.

Kungen och tronföljaren tillsammans
För Nike innebär den nya dealen att de numera har både golfens fixstjärna de senaste 15 åren, Tiger Woods, och världsettan i sitt stall. I mångas ögon är det också McIlroy som ska, och har kapaciteten, att ta över som golfens dominant i takt med att Woods karriär närmar sig slutet.

Rivaliteten på banan och vänskapen vid sidan av densamma mellan Tiger och Rory syntes vid flera tillfällen under fjolårssäsongen, inte minst under FedEx Cup-slutspelet, och Nike var förstås inte sena att bygga vidare på detta.

Ovan kan ni se reklamfilmen som visades under presskonferensen och som kommer att rullas världen över den närmaste tiden.

– Jag gillar verkligen reklamfilmen. Den visar vår lekfulla sida och jag hade roligt när vi spelade in den, kommenterar Woods.


Text: Oskar Åsgård • 2013-01-14
SpelaUtrustning
Scroll to Top