Peter Hansson tar emot priset ur PGA-chefen Mikael Sorlings hand. Foto: Svensk Golf

Spela

Prisad veteran testar nytt

Peter Hansson Golf på St Arilds golfklubb tog hem priset i Merchandiser of the year, i kategorin On Course. Han nöjer sig inte med det, utan siktar redan på en helt ny modell för att ge kunderna en ny golfupplevelse.

Text: Karin Klarström • 2012-10-03 Uppdaterad 2012-10-03

Som Svensk Golf tidigare berättat var tre golfshopar nominerade i kategorin On Course. Det var Peter Hansson Golf, Dömle Golf på Karlstad GK samt shopen på Halmstad GK. Men det var skåningen som tog hem det. Hansson har varit i branschen i snart 25 år, och hittat sin väg till framgång.

– Man måste bry sig om medlemmarna. Man måste intressera sig för deras golf, det är då man kan lyckas med sin shop. Jag vet många shopar som haft problem och lagt ned, men det behöver inte vara så, säger han om sin filosofi.

Han är mycket glad efter att ha tagit emot diplom, blomsterkvast och en check på 25 000 kronor ur handen på PGA-chefen Mikael Sorling.

– Det är klart att det känns väldigt bra att få det här priset, med tanke på att det är kollegerna som utsett mig, och det är hård konkurrens där ute, säger han.

Även om han varit i golfbranschen länge så är han långt ifrån nöjd. Han funderar redan på nästa steg i hur shopen kan möta golfarnas behov. Och nu vet han hur han vill ha det nästa år.

– Jag tänker göra som skidbranschen gör. Jag åkte mycket skidor tidigare, men hade en paus på några år. När jag kom tillbaka så hyrde jag skidor, och vilken skillnad det var! Det var det absolut senaste, det var bra kvalitet och då blev ju skidåkningen därefter, säger han entusiastiskt.

Och så ska det bli på St Arild. Inför n��sta säsong kommer han att köpa in ett antal heta golfset, som golfaren sedan kan hyra under hela säsongen. På det viset får medlemmen chansen att spela med det allra senaste och bästa, men utan att behöva göra den stora investeringen själv. Och det finns möjlighet att skräddarsy klubborna utifrån golfarens spelegenskaper.

– Man kan ha några varianter av respektive set, med olika skaft, längder och så vidare. Så får man prova ut det som känns bra, och spela med det under året. Nästa år kan golfaren testa nästa generation. Då har han eller hon alltid det bästa, och många spelar idag med helt fel utrustning, understryker Hansson.

Än så länge har han inte informerat medlemmarna om tankarna, men det ska snart bli gjort. Han kan inte förutspå hur detta kommer att tas emot, men han är inte orolig.

– Jag tror att golf kommer att spelas mycket mer så här i framtiden, säger han.

När det handlar om vardagen tar han hjälp av sina söner,  16 och 18 år gamla. Peter erkänner att hur gärna man än vill tro det, så är man inte 20 längre. Och för att hålla koll på marknaden och vad kunderna vill ha behöver han hjälp, inser han. Dels åker han runt och spanar in många andra butiker och hur de gör, men sedan handlar det om att försöka ha koll på marknaden generellt.

– Det är ju ofta så att den tröjan jag tycker är fulast är den som säljer först. Det gäller att inte bara köpa in det man själv gillar. Det funkar inte.

Det är en inställning som gett honom en återkommande kundkrets. Och utmärkelsen Merchandiser of The Year.


Text: Karin Klarström • 2012-10-03
SpelaUtrustning
Scroll to Top