Varje höst är det dags för branschens egen inköpsmässa. Det är nu butiksägarna ska fatta rätt beslut om vad som ska finnas inför säsongsstarten 2013. Foto: Svensk Golf

Spela

Bästa butikerna ska koras

Sex butiker är nominerade inför årets stora utrustningsmässa The Nordic Golf Show. Bästa butiken on course, respektive off course, ska koras. Om två veckor samlas branschen i nya mässan i Malmö.

Text: Karin Klarström • 2012-09-20 Uppdaterad 2012-09-20

Innesvingen i Mölndal tog 2011 hem premiärutmärkelsen “Merchandiser of the year – off course”, och golfshopen på Salems GK tog hem priset för “Merchandiser of the year – on course”. Vid förra årets mässa var det premiär för dessa utmärkelser, och redan i år har arrangören SGLF (Svenska Golfleverantörernas Förening) och samarbetspartnern PGA tänkt nytt.

Den här gången har en kommitté med hjälp av golfarna tagit fram tre finalister i respektive kategori. I kategorin butik på banan är följande nominerade: Tylösand Golfshop, Halmstad/Dömle Golf, Karlstad/Peter Hansson golf/St Arild. I kategorin butik utanför banan är Dormy, Örebro/Golf International, Stockholm/Innesvingen, Mölndal nominerade. Vilka som tar hem utmärkelserna i år avgörs onsdagen den 3 oktober, vid ett kvällsarrangemang på mässan.

– Vi tycker det är bra för branschen att ha de här priserna. Det är ett sätt att lyfta statusen för butikerna, och det är kul att vinnarna själva valt att använda priset i sin egen marknadsföring, säger Anders Westerlund, vd för SGLF.

Han medger att det tar tid att bygga en ny utmärkelse, men understryker hur viktigt det är att de framgångsrika företagen får uppmärksamhet och att de nya utmärkelserna är ett led i det arbetet.

Utmärkelserna är fortfarande en helsvensk tillställning, men på sikt kan det bli mer än så, tror Westerlund.

Golfmässan byter nu namn till The Nordic Golf Show och flyttar från Elmiamässan till nya Malmömässan i Hyllie. Det är fortfarande en inköpsmässa för branschen, men i år har antalet utställare ökat från knappt 60 till över 70. Alla är där. Företag som av olika skäl valt att inte vara med tidigare år är tillbaka, och samtliga varumärken är representerade. På danska sidan har danska PGA valt att lägga ned en egen planerad mässa, och kommer till Malmö i stället.

– Det känns som rätt väg att gå. Det är svårt att hitta en bättre plats och nu när alla är med igen blir det en viktig mässa för alla inköp som ska göras, säger Westerlund.

Mässan startar onsdagen den 3 oktober och pågår till och med fredagen den 5. På söndagen tar Golf Store över, med sin egen inköpsmässa. 


Text: Karin Klarström • 2012-09-20
SpelaUtrustning
Scroll to Top