5de45c4b663d2

Nyheter

Tågvagnarna som blev klubbhus

När klubben invigdes 1991 fick avställda tågvagnar fungera som klubbhus och restaurang. Nu har 25-årsdagen firats.

Text: CM Hellsten • 2016-11-02 Uppdaterad 2016-11-02

1967 lades järnvägslinjen mellan småländska Värnamo och skånska Åstorp ner. När Örkelljunga GK grundades 1991 ville klubben starta med låga kostnader och skapade därför en unik klubbhuslösning med avställda tågvagnar på spåren efter nedlagda Skåne-Smålands järnväg.

Restaurangvagnen hämtades till golfklubben bara en vecka efter att den gjort sin sista resa för SJ.

Örkelljunga GK fick mycket uppmärksamhet för sitt udda klubbhus och när klubben i lokaltidningen annonserade efter nya medlemmar spelade tågvagnarna en nyckelroll.

Tågvagnarna som blev klubbhus
Tågvagnarna som blev klubbhus
Tågvagnarna som blev klubbhus
Foto: Woodlands GK

När klubben arrangerade sitt 25-årskalas under hösten 2016 gjordes det dock som… Woodlands GK och med ett modernt klubbhus. 

Namnbytet kom till efter att dansken Jens Nielsen köpt marken omkring Örkelljunga GK och byggt upp ett bostadsområde med namnet Woodlands.

Bengt Andersson är vice ordförande i Woodlands GK:

“Jubileumsarrangemanget gick bra”

– Jubileumsarrangemanget gick bra. Jag har varit med hela tiden sedan Örkelljunga GK bildades och var jag den som drog i alla myndighetsbeslut –  främst dispensen från strandskyddet. Vi invigde banan 28 september 1991 med Sven Tumba, säger Bengt Andersson.

Golfanläggningen som går rekordbra


Text: CM Hellsten • 2016-11-02
NyheterNyheterSvenska golfbanorWoodlands GK
Scroll to Top