Rekordmånga reste till eller från den nedläggningshotaden flygplatsen i Stockholmsförorten Bromma. Foto: Peter Phillips

Leva

Brommas resenärsrekord

Det finns risk att flygplatsen läggs ner och blir bostäder. Men i oktober slogs nytt resenärsrekord på Bromma. Många checkar in bagen och åker till Golfhuvudstaden.

Text: CM Hellsten • 2014-11-10 Uppdaterad 2014-11-10

Efter valet i september fick huvudstaden en ny politisk ledning och de fyra partierna som har majoriteten – S, V, MP, FI – vill bygga bostäder på landningsbanan vid Bromma Stockholm Airport.
– Vi har kommit överens om att vi senast 2022 vill att Bromma flygplats är nedlagd. Alla vet att staden behöver mycket bostäder, säger MP:s borgarråd Daniel Helldén till Svenska Dagbladet.

Efter det utspelet användes faktiskt flygplatsen som aldrig förr och under oktober månad flög fler än 244 000 resenärer till eller från Bromma. Jämfört med motsvarande period förra året är det en ökning med tre procent och dessutom nytt rekord för en enskild månad.
Det skriver Swedavia i ett pressmeddelande. Där uttalar sig även flygplatsdirektören Peder Grunditz:
– Allt fler upptäcker Brommas fördelar som smidig cityflygplats och resenärerna har fortsatt att strömma till flygplatsen under året. Sommarens positiva trafikutveckling har fortsatt även under hösten och i oktober når vi ett nytt rekordresultat. Aldrig tidigare har vi haft så många resenärer samtidigt under en månad på flygplatsen. Samtidigt som vi sätter ett nytt passagerarrekord denna månad är det mycket roligt att se att tre av fyra av våra resenärer ger flygplatsen toppbetyg i den senaste kundundersökningen.

Bromma erbjuder utrikesflyg till Bryssel, Helsingfors, Tallinn, Århus och från och med januari även Vilnius men det är inrikesflyget som dominerar med tolv destinationer från Umeå i norr till Malmö i söder.
I oktober ökade inrikestrafiken med fyra procent.
Flera populära golfregioner har förbindelse med Bromma.
Som Kalmar och Öland.
Som Ronneby och Blekinge.
Som Visby och Gotland.
Som Ängelholm och nordvästra Skåne.
Och så Halmstad där kommunen marknadsför sig som Golfhuvudstaden.
– När du landar på flygplatsen har du tre minuter till närmaste bana och det finns 10 golfanläggningar inom en kvart, säger projektledaren Lina Siljegård.

Hur viktig är Bromma flygplats för Golfhuvudstaden?
– Det är en möjlighet att enkelt få ner Stockholmsgolfarna till Halmstad. Vi ser dem som en jätteviktig målgrupp så det är absolut viktigt med bra förbindelser flygvägen eftersom det bara är en timme bort.

Vad betyder det för Halmstad om Bromma försvinner?
Det skulle vara otroligt tråkigt för staden i stort eftersom många pendlar fram och tillbaka och det finns många affärsresenärer. Vi har förvisso även flyg till Arlanda men nu har vi två bolag som trafikerar – Nextjet och Kullaflyg – och stängs Bromma ner försvinner en möjlighet att ta sig till Halmstad.

Hur mår annars Golfhuvudstaden?
– Golfturismen i Halmstad är strålande och har ökat under 2014. Till exempel Haverdals GK har i år all time high när det gäller golfgäster. Många känner redan till Halmstad GK och även Ringenäs men det som är kul är att en klubb som Haverdal säger att de har rekordmånga besökare. Det visar att golfturisterna börjar se sig om efter ännu fler banor i staden.

Även Göteborg Landvetter Airport noterade resenärsrekord under oktober – 470 430 perseron reste till och från flygplatsen.


Text: CM Hellsten • 2014-11-10
LevaNyheter
Scroll to Top