Ägare och designer i ett. Här är Elisabeth Skoghag från Daily Sports även modell på catwalken, konferencier Helena Ohlsson. Foto: Sylvia Luther

Leva

Mode Daily

Det bjöds på stor inspiration från catwalken när Daily Sports visade upp årets kollektion på plats i Golf International i Stockholm. Färgkoordinerat från topp till tå var ordet för dagen - från en finurlig keps med avrinningsytor till de mönstrade strumporna.

Text: Sylvia Luther • 2010-03-26 Uppdaterad 2010-03-26

Svingrenoveringar i träningshallen ersattes av snöskottande och blotta tanken på att klä sig i kortärmat framkallade frossbrytningar.

Tankarna på årets golfsäsong har inte haft högsta prio denna vinter. Men nu har shoppar och butiker börjat packa upp säsongens nyheter, golfkläderna hängs upp på galgar och årets trender radas upp i prydliga högar på hyllorna. Ytterligare ett säkert vårtecken är damdagen i golfbutiken Golf International som tillsammans med Daily Sports bjöd på modeshow. Butiken invaderades av förväntansfulla kvinnor som fick se det senaste Dailymodet från catwalken och besökarna kunde även testa formen på en puttmatta.

De viskande kommentarerna om kläderna var många. Särskilt uppskattades byxdetaljen att fickorna är fastsydda vid gylfen, vilket gör att fickorna inte följer med upp när man drar upp händerna och att det även ger en viss gördeleffekt…

Elisabeth Skoghag är designer och ägare av Daily Sports.

Hur kommer det sig att ni satsar på en modevisning i en golfbutik?
– Vi tyckte att vi måste hitta på någonting och Carina Bauge från Golf International föreslog en visning i butiken. Det var nio år sedan och det har bara blivit större och större, säger Skoghag.

För att få plats för köpivriga kvinnliga kunder under visningsdagen hade herravdelningen fått en undanskymd plats i butiken och de anmälda 200 damerna delats upp i tre pass. För dem som inte hade möjlighet att vara på plats åkte modevisningen på en roadshow dagen före och visade upp sig på en golfklubb där damer från flera olika klubbar hade samlats.

Vad tror du blir er storsäljare för året?
– Scratchkvalitén som jag började med förra året, säger Elisabeth Skoghag. Jag frågade Helena Ohlsson, en av flickorna i företaget och tidigare tourspelare, vad hon ville ha. Hon svarade “en svart byxa som sitter jättebra, bara tvätta, hänga och inte ändrar färg”. Så i år har vi utvecklat den och har tre längden på benen.

Carina Bauger är en av ägarna till butiken.

Vad tror du säljer bäst hos er i år?
– Som vanligt byxkjolarna och “piratisar”. Det kommer mycket marint, rött och vitt som har varit borta ett tag, och de rosa tonerna utvecklas vidare till cerise och lite lila färger.

Och herrarna väljer?
– De svarta byxorna som vanligt, men de vågar nog ta en färgtopp.

Helena Ohlsson spelade tidigare på touren men arbetar nu med mjukvarorna bakom.
– Vi kommer att vara mer representerade på de olika tourerna både på LPGA med spanjorskan Beatriz Recari och på damernas Europatour, där vi har svenska tjejer plus den svenska touren. Vi har även tre killar som spelar i Daily, för vår herrkollektion kommer mer och mer, säger Helena Ohlsson.


Text: Sylvia Luther • 2010-03-26
LevaNyheter
Scroll to Top