Det svenska modeundret
Golfmodedesignern Chris Mattsson åker till Berlin, London och New York för att hämta influenser till sina kollektioner. Foto: Mickael Tannus

Det svenska modeundret

Sverige har levererat mängder av spelare till de största tourerna. Men det är inte bara stjärnor som skapats. Även deras plagg har fått feta rubriker runt om i världen och är en storindustri.

TEXAS, MAJ 2000. Jesper Parnevik vinner karriärens allra första särspel på PGA Tour i Dallasförorten Irving. Efteråt pratar golfvärlden inte om den uppvikta skärmen på kepsen som blivit hans kännetecken och de feta tidningsrubrikerna är inte svarta.
Utan rosa.
Parnevik bär ett par skära byxor med tajt passform. Plagget får omgivningen att häpna eftersom PGA Tours standarduniform i praktiken består av alldeles för vida, beige chinos och ljusa pikétröjor i storleken trippel extra large.
Publiken älskar svenskens galna outfit och kommentaren bland alla cowboys är:
"You must have big balls to play with pink pants in Texas."

De svenska spelarna har svarat för imponerande insatser på de stora tourerna och omvärlden fascinerats över hur ett litet land långt uppe i norr hela tiden lyckas producera så många duktiga proffs i en global sport med stenhård konkurrens.
Men det handlar inte bara om hur de spelar utan även om hur de ser ut.
Vältränade.
Stiliga.
Modiga.
Modemedvetna.
Allra tydligast blev det kanske den där söndagen i början av seklet när Jesper Parnevik vågade ta på sig ett par annorlunda byxor i Amerikas allra mesta machoaktiga delstat.
Den rosa triumfen bröt barriärer på touren och banade väg för andra proffs att klä sig mer utmanande. Trenden inspirerade även modeindustrin och några år senare skapades till och med ett nytt svenskt företag vars hela affärsidé var att producera uppseendeväckande golfbyxor i starka kulörer – Lobster.
J Parnevik blev synonymt med J Lindeberg.
Tillsammans med spelaren hade klädtillverkaren arbetat fram "The Pink Strategy"som skulle öppna den konservativa golfvärlden och få en enorm uppmärksamhet.
När damkollektionen lanserades blev Catrin Nilsmark affischnamnet.

Jesper Parnevik och Catrin Nilsmark är långt ifrån de enda som använt fairway som en catwalk för att visa upp blågula plagg.
Det gör många av proffsen.
Och det finns mycket att mannekänga:
Abacus.
Cross.
Daily Sports Wear.
Galvin Green.
Ivanhoe.
J Lindeberg.
Oscar Jacobson.
Peak Performance.
Röhnisch.
Dessutom finns Lanner Socks med sina strumpor.
Alla är de en del av det svenska konfektionsundret och tillsammans omsätter deras golfkläder svindlande 649 miljoner kronor.

Bild 1122977
Foto: Getty Images
Jesper Parnevik i sina världsberömda rosa golfbyxor. 

NÄR PETER HANSON förra våren gick i ledarboll på Augusta National gjorde han det med Galvin Greens kläder på kroppen. Uppmärksamheten som Växjöföretaget fick under Masters Tournament var ovärderlig och rent mätbart ökade antalet besökare på hemsidan med 1 400 procent.
När den berömda konstnären Ernst Billgren började spela golf slängde han alla sina t-shirts. Numera är han golfklädd, redo att rycka ut på banan när som helst.
Det är ett fantastiskt erkännande för den svenska golfmodebranschen som tagit kunder och marknadsandelar från vanliga klädbutiker.
Tidigare skulle det, grovt generaliserat, vara rutiga byxor och lammullströja på golfbanan – nu är modet så att du kan gå direkt från fairway till fest - utan att byta om.
I golfklubbars shoppar runt om i Europa och övriga världen vimlar det av svenskdesignade plagg och produkter, och ibland kan det vara svårt att veta om du faktiskt befinner dig i Sverige eller utomlands.
I Perstorp eller Pebble Beach.
På Wermdö eller Wentworth.
Vi ska givetvis vara lika stolta över våra företags fina framgångar inom konfektionsindustrin som de svenska spelarnas segrar, men hur blågula är egentligen plaggen som vi och de bär?
Ta fram din piké och kolla på etiketten.
Står det "tillverkad i Sverige"?
Inte särskilt troligt.
Åtta av nio tillverkar utomlands.
Det är stor sannolikhet att tröjan är skapad i Kina. I golfen handlar det mycket om vävda material och kineserna är duktiga på den detaljen samtidigt som produktionskostnaderna är gynnsamma.

Det är lika naturligt som att många av de svenska proffsen emigrerar till spanska Solkusten, Franska rivieran, Mellanöstern eller Amerikas solbälte eftersom förutsättningarna att nå bra resultat – ekonomiskt och sportsligt – är allra bäst där.
Det finns dock en viktig skillnad.
Modeföretagen är fortfarande baserade på svensk mark och huvudkontoren finns runt om i landet.
Ivanhoe of Sweden är unikt.
Bolaget flyttade under 2012 hem tillverkningen från Baltikum till västgötska Gällstad, drygt tre mil öster om Borås.
Anna Göthager är delägare:
– Anledningen var att få bättre kontroll över produktionsledet. 90 procent stickas i Sverige. Design, utveckling och mindre serier kan sys upp i Gällstad och därmed kan vi springa ut i sticksalen och byta färg och justera om det är något som inte ser bra ut. Vi har dock ingen massproduktion i sömnad utan det sker fortfarande i Estland, i en fabrik som vi tidigare ägde och som vi samarbetat med sedan 1992.

COLORADO, AUGUSTI 2013. Europas Solheim Cup-lag lyckas för första gången i historien besegra USA på bortaplan.
Runt om i Europa firas det.
I London.
I Madrid.
I Paris.
Men allra mest i det lilla samhället Dalby utanför Lund. Där finns nämligen människorna som skapade all mjukvara som de europeiska spelarna blev hjältar i.
Mitt ute på den skånska slätten, alldeles intill landsväg 102, ligger idylliska Beragården – högkvarter för Abacus Sportswear som varit officiell klädleverantör till Solheim Cup sedan 2007.
Under mitt besök slås jag av vilken familjär atmosfär som råder trots att det faktiskt handlar om en gigant inom golfmodeindustrin. Abacus finns i 27 länder, omsätter motsvarande 100 miljoner kronor (varav 30 på den svenska marknaden) och de senaste fem åren har omsättningen fördubblats.
Den huvudsakliga produktionen finns i Kina och vid världens största golfanläggning i samma land – Mission Hills – har företaget två butiker.

ABACUS SATSAR HÅRT på att profilera sina plagg i samband med internationella golftävlingar. Företaget sponsrar Nordea Masters, Irish Open samt Scottish Open. Skåningarna klär även upp personalen på European Tour, Challenge Tour och Asian Tour. Dessutom hämtar golfförbunden i Danmark, England, Norge och Tyskland sina garderober hos Abacus som också specialdesignat en jacka till The Royal & Ancient Golf Club.
Det handlar om en rutinerad aktör på världens största arenor.
Ägaren och grundaren till detta framgångsrika företag – som även tecknat ett licensavtal med Ryder Cup inför matchen på Gleneagles 2014 – skulle kunna sitta på sitt kontor i en kritstrecksrandig kostym, hålla en kubansk cigarr i ena handen, dundra den andra näven i bordet och bräkigt utbrista:
"F-n vad bra vi är!"
Det är så långt ifrån Sven-Olof Karlsson som du kan komma. Denne ödmjuke man ger ett intryck av att vara nästintill timid. Han placerar båda händerna bakom nacken, ser sig omkring i sitt spatiösa arbetsrum som släpper in ljus från tre olika fönster och säger uppriktigt:
– Som svensk kan jag bli glad även över att se konkurrenternas kläder i utländska golfbutiker. Det är härligt och ytterligare ett bevis på hur framgångsrik den svenska golfmodebranschen är.

Han arbetar en trappa upp i huvudbyggnaden och i skånelängans västra flygel finns några av de 26 andra anställda. På övervåningen håller Chris Mattsson och resten av designteamet till. Det är den kreativa konstellationen som gärna inte störs i sin skapandeprocess men vi får tillåtelse att komma in och ta lite bilder för reportaget.
Dörren till rummet där skisserna över de kommande kollektionerna förvaras är dock stängd.
På nedervåningen har Abacus sitt lager. Det fanns tidigare på en extern plats men flyttades till Beragården eftersom närheten ger en helt annan flexibilitet och hastighet när det gäller att skicka i väg olika order.

Gissa hur många plagg som skeppades till årets Solheim Cup?
2 922 till de tolv spelarna.
Det inkluderade långa, korta och ärmlösa pikéer, pullovrar, vindjackor, västar, byxor, skorts, shorts, strumpor och regnställ.
300 prylar gick till deltagarna i Junior Solheim Cup.
2 000 till Ladies European Tour och deras representanter.
Totalt handlade det om 5 222 plagg som killarna på lageravdelningen hanterade.

DIREKT INNANFÖR HUVUDENTRÉN ligger ett showroom där de allra senaste kollektionerna visas upp men mitt bland alla trendiga nyheter finns en gammal sliten kulram.
En abakus.
Sven-Olof Karlsson förklarar:
– Namnet kom genom att vi hade fokus på funktionella kläder som ska fungera i regn, storm, värme och kyla. Det är viktigt att man kan räkna med funktionen i plaggen - "Count on it."

Bild 1122978