Trea trots pliktslagen
Carl Pettersson i svårigheter på tionde hålet - som han lämnar med en bogey. Foto: Getty Images

Trea trots pliktslagen

Ett löst löv i ett vattenhinder medförde att Carl Petterson tilldelades två pliktslag. Men följderna av det som Big Dog kallar för "en dum regel" gav honom också extra tändvätska på banan.- Det gjorde mig mer motiverad, säger han.

Det hade kunnat utmynna i ett av de hittills mest svidande nederlagen för svensk herrgolf.
Allting på grund av ett löst löv som rubbades någon millimiter när Carl Pettersson startade sin baksving i en del av vattenhindret på första hålet.
Men utan de två pliktslagen i kortet hade Carl Pettersson fortfarande varit sju slag bakom Rory McIlroy. Även om situationen kostade mer i form av irritation och tappat fokus ser Big Dog ändå bara en möjlig utgång framför sig.    

- Rory spelade grymt idag. Det var ingen annan som kunde vinna förutom honom, säger Carl till Svensk Golf.  

De två pliktslagen adderades till scoren på första hålet. Den lovande starten med ett par från ett hanterbart läge, där bollen stannat på en bit gräs i vattenhindret, blev istället en sur dubbelbogey.

-   Ja, hade jag förlorat med ett eller två slag vore det riktigt tufft. Men ändå, jag bröt mot en regel som vi spelar efter. Visst suger det, men vad kan man göra.

Innan slaget hade Carl kallat till sig domaren Brad Gregory för att försäkra sig om att det var tillåtet att röra gräset i hindret, utan att grunda klubban. Under själv slaget noterade dock Gregory att ett löst löv möjligen rörde sig och meddelade direkt till Carl att han troligen brutit mot regel 13-4c. Pliktslagen tilldelades inte förrän vid hål fem, efter att PGA of Americas regelansvarige David Price bekräftat regelbrottet med hjälp av TV-bilder.

- Jag har varit i hundra vattenhinder förut. Även den här gången lade jag klubban precis över bollen, träffade toppen av gräset vilket man får göra. Tydligen träffade jag också ett löv när jag drog tillbaka klubban vilket jag inte viste, beskriver Carl situationen för Svensk Golf.   

Big Dog säger att han frågade domaren runt fjorton gånger om de var helt säkra på att lövet flyttades, efter att beslutet meddelats till honom på utslagsplatsen vid hål fem. Enligt obekräftade uppgifter hade Carl eventuellt tänkt att överklaga pliktslagen, vilket han själv avfärdar.

- Jag får ta den här käftsmällen, tror jag. De säger att de har tittat på bilderna en miljon gånger.   

Under ronden lyckades han istället vända situationen till något positivt.  Medveten om att TV-bilderna granskades intensivt lyckades han i ren frustration pressa fram tre raka birdies under hål tre till fem.

- Det gjorde mig mer motiverad. Man kan säga att jag tände till och gjorde några birdies i följd på grund av det.
    
Lovorden haglar inte direkt när Carl beskriver vad han tycker om regel 13-4c.

- Det är en av de där dummare reglerna, i stil med när Webb Simpson får plikt för att han flyttat bollen en halv millimeter eller så.

Big Dog lämnar dock inte Kiawah Island som en missnöjd man. Den avslutande 72-ronden räckte ändå till att säkra en delad tredjeplats, vilket är hans hittills bästa notering i en major.

- Jag får se titta på det som är positivt. För jag hade en bra vecka och hade chansen att vinna, men gjorde inte det. Det är bara att gå på det igen under nästa år.