5de497a6e1100

Följa

Nya grepp på mässan

Text: Svensk Golf • 2010-09-28 Uppdaterad 2010-09-28
Bild 1131115

När utrustningsmässan i Jönköping startade för 22 år sedan var det en ren inköpsmässa. Men genom åren har branschen hittat nya och andra vägar för att göra affärer, och mässan är bara en av flera kanaler. Nu är förhoppningen att styra om branschens beteende en smula för att få fler att lägga sina ordrar just här i Jönköping.

Det är i alla fall ambitionen hos branschorganisationen Sveriges Golfleverantörers Förening, som är arrangör för mässan. I år har därför mässan gjorts om en del, för att underlätta för kund och leverantör att göra affär på plats. Bland annat var det förhandsvisning på de intressanta produkterna redan på måndagskvällen, då några hundra var på plats. Dessutom är mässan öppen några timmar extra sista dagen, dvs på torsdag, för att ge ytterligare utrymme åt möten.

– Det är bara början, och vi får se hur det blir på sikt, säger SGLF:s Anders Westerlund (bilden). Det är viktigt för företagen att kunna visa att det ger resultat att vara på mässan, och vi hoppas att det här är ett steg i rätt riktning.

Liksom i fjol saknas några av de största namnen på hårdvarusidan. Ping har för andra året i rad valt att inte vara på plats. Inte heller Mizuno är på SGLF i år, men däremot har Callaway kommit tillbaka, efter frånvaron 2009.

– Det är stora internationella företag, och då fattas beslut på huvudkontoret vad de vill ha för strategi. Det är ingenting de svenska representanterna kan göra någonting åt, det är del i en strategi, säger Westerlund, som ändå är nöjd med närvaron.

Här finns andra stora märken, som exempelvis Titleist, Cobra/Puma, Nike, Taylor Made, och Wilson.
/Karin Klarström


Text: Svensk Golf • 2010-09-28
FöljaBloggar
Scroll to Top