Ulvaeus säljer sin Kyssinge-del

Golfentreprenören Olle Reimers köper Björn Ulvaeus andel av Kyssinge Golf, och har stora planer för hur golfbranschen kan bli starkare.- Jag ser en framtid där golfen har en liknande modell som exempelvis Skistar, säger han.

På onsdagskvällen blev det klart att Olle Reimers köper 28 procent av Kyssinge Golf AB, den del som Björn Ulvaeus ägt sedan banan öppnade för fem år sedan. Hur mycket han betalade kan han inte säga, men han medger att det var mycket fördelaktiga villkor.

De övriga tre ägarna är kvar i bolaget, och under torsdagen ska Reimers träffa styrelsen för att diskutera affären och framtiden. Reimers är sedan tidigare en av ägarna av golfföretaget Top Tee, och det är ingenting som förändras av den nya affären.

- Det blir en breddning eller en fördjupning eller vad man nu vill kalla det, säger han till Svensk Golf. Kyssinge har kanske inte gått så bra resultatmässigt, men det är otroligt välskött och de har tagit väl hand om anläggningen. Det är en viktig pusselbit i golfsatsningen.

Tidigare ägaren Björn Ulvaeus är själv inte golfare och tycker därför inte att han varit en bra ägare av Kyssinge.

- Det ändrar vi på nu när en erfaren och kunnig golfentusiast tar över min del, säger Björn Ulvaeus till Privata Affärer.

Under sina år i branschen har Olle Reimers byggt en vision om att modernisera golfföretagandet, där det både blir lönsamt att driva företag i golfbranschen och lockande för kunderna. Han ser en modell motsvarande företaget Skistar även inom golfen, där man som kund betalar för att konsumera golf på olika anläggningar när man känner för det. Exakt hur och när det ska ske är oklart, men Reimers är otålig och vill genomdriva förändringar i branschen så snart som möjligt.

-  Jag vill förändra golfbranschens organisation och tycker det är för svaga aktörer i branschen. Det finns många bra idéer, som exempelvis GK10. Men GK10 är ju skapat för konsument och inte för producent och då blir det en kapplöpning ner mot botten. Det är inte bra, säger Reimers.

Han har löpande kontakter med andra i branschen och de är överens om att det viktigaste nu är att återskapa förtroendet för golfen och väcka intresset igen för att få golfen att nämnas i mer positiva ordalag.

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!