J.B. Holmes straffad för ”allvarligt brott” mot reglerna

Amerikanen droppade på helt fel ställe efter vattenbesök. Kolla om du själv vet vad som gäller.

J.B. Holmes straffad för ”allvarligt brott” mot reglerna
Inte nog med att han droppade fel. J B Holmes hade också smärtor i högerarmen under WGC-Cadillac på Doral, och slutade bland de sista i resultatlistan. //Foto: PGATour/Stan Badz

Den långtslående J.B. Holmes hade tuffa dagar på Trump National Doral, dock inte riktigt illa som Steven Bowditch.

På första tee på söndagen drog han sitt utslag i ett sidovattenhinder.

Enligt regelboken hade han då fem alternativ (kan du dem utan att läsa vidare?)

1. Spela bollen som den ligger.

2. Droppa på flagglinjen (linje mellan flaggan och punkten där bollen skar vattenhindret, dock ej närmare hål).

3. Spela en ny boll från tee.

4. Droppa en boll inom två klubblängder från den punkt där bollen skar hindrets gräns, dock ej närmare hål.

5. Droppa en boll inom två klubblängder på hindrets motsatta gräns, lika långt från hål.

Men Holmes valde en hybrid av alternativen 5 och 2. Han tog punkten på andra sidan hindret och backade sedan 20-25 meter i flagglinjen.

När Holmes kom till greenen möttes han av domarna som förklarade att han gjort ett "allvarligt brott" mot reglerna. Han tvingades tillbaka till den plats där han borde ha spelat och fick två pliktslag.

På något sätt lyckades Holmes ändå klara sig undan med en bogey på hålet.

Men det kunde slutat värre: Om Holmes slagit ut på nästa hål utan att korrigera felet hade han blivit diskvalificerad och missat de 51.000 dollar han fick för sin 59:e plats.

Jag kunde alla fem varianter på hur man hanterar boll i sidovattenhinder.
Ja
89
52
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Relaterade artiklar

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mer att läsa

    Idag
    Stenson: ”Hoppas att jag kan göra det igen”
    Igår
    Läsarnas lösning – så kan rondtiderna sänkas