Irland utmanar Skottland

Världen besökte Stockholm för att locka nya svenska resenärer. Irland storsatsade och vill utmana Skottland.

Irland utmanar Skottland
Golfturismen har spelat en viktig roll för den irländska ekonomins återhämtning. Här är en bild från Ballyliffin. Foto: Ballyliffin

På måndagen arrangerades den åttonde upplagan av Nordic Golf Travelers Market på Operakällaren i centrala Stockholm. Det är en workshop där utländska golfanläggningar och turistbyråer får en chans att presentera sin destination för svenska golfresearrangörer.
34 utställare från sju olika länder (Bulgarien, Estland, Irland, Italien, Marocko, Portugal samt Spanien) hade sökt sig till den svenska huvudstaden.
Peter Lundgren på World Sports & Media ansvarar för Nordic Golf Travelers Market.

Så här summerar han tillställningen. 
- Det är en positiv trend på marknaden och känslan är att våra svenska golfresebyråer har mer än någonsin att göra. Det tyder på att resandet är väldigt starkt. Vi har alltid destinationer som kommer tillbaka hit men målsättningen är att 50 procent av utställarna ska vara nya.

Estland debuterade i NGTM-sammanhang och representerades av Saare Golf och Pärnu Bay Golf Links. Den senare invigs under hösten 2015.
- Estland är intressant med tanke på att det är nära och att det finns både båt- och flygalternativ, säger Peter Lundgren.

Italien hade fyra representanter på plats i Stockholm – Argentario, Bogogno, Garda Golf samt Paradiso del Garda.
- Toscana och Gardaområdet är också superspännande resmål.

Irland kom till Nordic Golf Travelers Market med flest (nio) utställare – däribland Ballyliffin, Druids Glen och Portmarnock.
- Jätteroligt att vi lyckades få hit alla stora marknadsorganisationer och de mest kända golfanläggningarna. Irland har redan allt - direktflyg från Sverige och banorna – men deras utmaning ligger i att få golfresenärerna att tänka på Irland före Skottland.

Maarit Kärkkäinen arbetar på Tourism Irelands Nordenkontor i Köpenhamn.
Hon var också på plats.
- Jämfört med den vanliga sightseeingturisten så genererar golfaren dubbelt så mycket pengar. Beräkningar visar att golfspelaren i genomsnitt spenderar 1 200 euro under vistelsen. Så golfen har verkligen hjälpt Irland att komma tillbaka efter den ekonomiska krisen.

Hur viktig är den svenska marknaden?
- Varje år kommer 170 000 golfare till Irland. Efter USA, Storbritannien och Tyskland är Norden fyra på listan. Och där är ju Sverige den största golfnationen.

Arrangören Peter Lundgren var nöjd med årets Nordic Golf Travelers Market. Foto: CM Hellsten

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!