Salinas Golf på Fuerteventura är ett av de resmål som Golf Plaisir erbjuder long stay till. Foto: Jacob Sjöman

Leva

Long stay ökar

Golfresebranschens störst växande trend är long stay - paketen där golfarna stannar borta i en månad. Nu riktas blickarna mot nya länder.

Text: CM Hellsten • 2012-12-19 Uppdaterad 2012-12-19

De senaste åren har det blivit allt mer populärt att golfare väljer att stanna borta längre när de väl reser i väg.
Bil, boende och obegränsad golf förpackat i ett förmånligt paket.
Fenomenet kallas long stay.
Easton Golf har Spanien, Cypern och Tunisien bland destinationerna när det gäller long stay.
– Intresset har ökat fantastiskt mycket och snart är utbudet snarlikt det för vanliga veckoresor. I spanska Roda har vi under november till mars 80 personer i veckan på long stay. Nu är det ett antal gäster som har varit iväg flera gånger på long stay och då höjs samtidigt kravbilden så det gäller för oss som arrangör att fylla vistelsen med ännu bättre boende och ännu fler golfbanor, säger verksamhetsansvarige Robert Lundgren.

Golf Plaisir har Spanien och Turkiet som resmål under vinjetten long stay men nu planerar företaget för en expansion.
Johan Kullenberg är marketing manager på Golf Plaisir:
– Jämför man föregående år vid samma tidpunkt så har vi cirka 22 procent fler bokningar, det är en ökning men baserat på relativt små volymer. Vi kommer att göra en större satsning och ambitionen är att det ska upp till runt sju destinationer 2013. Det skulle göra att antalet resenärer ökar kraftigt till nästa år. Vi tror även på att öka spridningen när det gäller länder eftersom long stay hittills har varit ganska koncentrerat till Spanien. Vi har redan infört Turkiet och tittar på länder som Italien och Portugal.

Varför är long stay så populärt?
– Det kan för många vara en mellanstation om man har planer på att köpa hus i ett annat land eftersom de kan testa några månader och se om de tror att det kan funka att tillbringa längre tider utomlands. Just nu är det dessutom ganska billigt att bo på en golfresort en månad under lågsäsong.


Vad händer med prisbilden framöver?
– Jag tror att det sakta men säkert kommer att bli en prishöjning. De golfbanor som hittills har satsat på long stay börjar inse att de har svårt att få ekonomin att gå ihop. Om det blir för många long stay-gäster, kan de helt enkelt inte sälja tillräckligt många greenfees till ordinarie pris. Därför tror jag också att det finns en marknad för long stay-resmål som håller högre standard och att kunderna är beredda att betala några tusenlappar till för det.

Det finns en del mindre, fristående aktörer när det gäller long stay – hur ser du på den konkurrensen?
– Long stay har varit en marknad för små konkurrenter där enskilda individer kanske har flyttat utomlands och börjat arrangera resor till en destination. Nu har long stay vuxit så pass mycket att de etablerade arrangörerna och specialisterna har börjat ta sig an det här konceptet och på sikt ser vi kanske snarare att det blir färre arrangörer. När kvaliteten ökar så blir det en naturlig utslagning där de som inte håller måttet eller inte har resegarantier kommer att försvinna från marknaden. Säkerheten för själva konsumenten och kvaliteten kommer att bli mycket jämnare på marknaden. 


Text: CM Hellsten • 2012-12-19
LevaLongstayNyheter
Scroll to Top