"Vi har sänkt trösklarna för att komma in i golfen"

De arbetar för att locka fler kvinnor in i golfen. Nu samlar det snabbt växande
nätverket över 800 spelsugna medlemmar.    

"Vi har sänkt trösklarna för att komma in i golfen"
På tee: Att ha kul är viktigare än det som skrivs i scorekortet. Green Queens Emma-Mathilda Steen, Lowa Lindvall och Sofie Källström. //Foto: Ulf Berglund
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Caroline Haggren vill helst tala tyst om sitt ­resultat i Green Queen Masters eftersom hon "blir så nervös när det är tävling".
Hon började med golf för tio år ­sedan men intresset tog aldrig riktigt fart. Hon spelade lite med familjen då och då men funderade på att lägga av när hon inför sommaren 2017 såg en annons för Green Queens på Facebook.
Vi träffar henne på tävlingen, under en av fjolårets varma sommardagar i augusti. Hon har då spelat 60 rundor under säsongen, som fortfarande har en hyfsad bit kvar.
"Så jag har gått från att jag tänkte sluta med golf till att istället bli riktigt biten", säger Haggren.
"Det beror på att jag hittat likasinnade, tror jag. Jag har fått en massa nya kompisar. Det är inte som att spela med familj eller partner. Det blir mer som en kompisrunda, man spelar golf och har roligt samtidigt. Många av tjejerna umgås utanför banan också. Man är inte bara golfkompisar."

FRÅN NÄSTAN 0 TILL 60 RONDER. Caroline Haggren hittade ny glädje i golfen genom Green Queens. Under fjolåret spelade hon fler än 60 ronder, efter att tidigare haft funderingar på att sluta helt.

Green Queens Golf är alltså ingen klubb i traditionell mening. Det är ett nätverk bestående av 850 ­kvinnor som söker varandras sällskap och som har samma behov: De vill ha någon att spela golf med och någon att ta ett glas bubbel med efteråt. Många har börjat umgås även vid sidan av banan. Det sistnämnda är inte minst viktigt. Green Queens är alltså vad de ursprungliga golfklubbarna en gång var när de bildades på de karga skotska strandhedarna för många hundra år sedan. Caroline Haggren är med i Golfstar och har Kungsängen som hemmabana. Men det är skillnad på golfklubb och golfklubb.
"Det är klart man kan lära känna folk på klubben också. Men med GQ-nätverket är det så lätt att fråga om någon vill spela. Det gör det lättare att hitta nya kompisar. Man märker ju att så fort någon skriver och frågar om någon vill hänga med ut på en bana, då är det fullt med folk som vill spela. Det finns verkligen många spelkompisar där ute."

Green Queens målgrupp ligger inom ett ålderssegment som till stor del saknas ute på golfklubbar idag.

Under en lång rad år har Golf­förbundets statistik över aktiva flickjuniorer (i synnerhet) och kvinnor (i allmänhet) pendlat mellan dyster och alarmerande, något som 2017 symboliserades av att hälften av alla aktiva kvinnor var födda 1960 eller tidigare, medan medianlinjen för män hamnade på 1968.  

Svenska Golfförbundet har givetvis belyst och bemött problemet genom satsningar som 50/50-visionen. Låt oss konstatera att koden ändå varit svårknäckt. Kanske är Green Queens något på spåren?
– Vi har sänkt trösklarna för att komma in i golfen, säger Emma-Matilda Steen som är en av de tre delägarna i Green Queens.
– Många tror att man måste vara på ett visst sätt, eller se ut på visst sätt på en golfbana. Många vågar inte ens gå ensamma till rangen. Där har vi hjälpt tjejer som är nyfikna på golf att hitta andra att spela golf med, säger Sofie Källström, även hon delägare.

Green Queens släpper bara in tjejer som medlemmar, men välkomnar killar till tävlingen på Kungs­ängen och andra utvalda event.

Fröet till Green Queens såddes så sent som 2015, när några tjejer ville ta grönt kort. Men de ville inte göra det på egen hand. Det började med ett litet upprop på Facebook. Fler tjejer anslöt och idag har communityn 850 medlemmar.

Det är en av den gångna sommarens många soliga dagar när vi besöker ett av Green Queens event på Kungsängens GC utanför Stockholm. På Kungsängen finns två banor och givetvis spelar de 72 deltagande kvinnorna på den bana som heter Queens. På den andra banan, Kings, spelar lika många killar. Men de är bara inbjudna just den här dagen, kanske för att den efterföljande festen ska bli lite roligare. För Green Queens är en klubb som bara är öppen för kvinnor.

Green Queens startade i Stockholm, men nu har man börjat med aktiviteter i andra delar av landet också. I år har de noga valt ut och "Green Queens-certifierat" golfanläggningar i några av Sveriges största städer. Målet är att arbeta med dessa ­anläggningar för att skapa moderna event och lokala kvinnliga sociala nätverk som kommer dra till sig fler unga kvinnor till golfen. Först ut är Öster­åkers GK i Stockholm, Öijareds Golf­resort i Göteborg och Bokskogens GK i ­Malmö. Det förs även dialoger kring certifieringen med flera banor i andra städer.
– Det har exploderat det senaste året, men det ligger strategiskt arbete bakom, vi vet vad vi vill och vad vi gör. Bara i år [augusti 2018, reds anm] har vi fått 70 nybörjare som aldrig hållit i en golfklubba tidigare, säger Sofie Källström.

Att vara medlem i communityn kostar 399 kronor per år. Målgruppen är i första hand kvinnor mellan 22 och 39 år.
– Vi har valt en målgrupp som kanske upplevs som krånglig rent strategiskt, eftersom de inte redan finns på banan i stora antal. Men om jag drev en golfklubb skulle jag vilja ha dit den här målgruppen, det drar killar också. Många killar vill vara där tjejer är, säger Sofie Källström.
– Anledningen till åldersindelningen är just att det är den här målgruppen som framför allt saknas ute på banorna. Efter juniortiden faller många ifrån och ökningen sker inte förrän efter 45-årsåldern, säger Emma-Mathilda Steen och fortsätter.
– Men efterfrågan har varit stor bland kvinnor över 39 år också. Så nu har vi tillsammans med vår senaste del­ägare ­Simone Westerberg-Skoog öppnat vår nya satsning, GQ Diamonds, för kvinnor över 39, eller i arbetsför ålder. Att vi säger "arbetsför ålder" beror på att vi tycker att golfklubbarna redan på ett bra sätt fångar upp de som är äldre. Vi konkurrerar inte med bra befintliga kvinnliga satsningar. Vi vill vara ett komplement ute på golfanläggningarna och tillföra något som idag inte finns. Alltså för de kvinnor som befinner sig mitt emellan juniorverksamheten och damsektionen.

När tävlingen spelats klart är det middag, prisutdelning och fest. Vid midnatt bussas deltagarna in till stan för ännu mer fest och umgänge.
Och även här står Green Queens för ytterligare en gemensam nämnare med de ursprungliga klubbarna på de brittiska öarna. För de efterföljande middagarna på en lokal krog var lika viktiga för medlemmarna i Crail Golfing Society som den föregående rundan på Balcomie Links. Faktum är att den som spelade golf men inte dök upp på den efterföljande festen blev bötfälld.

Det är väl den stora skillnaden. Green Queens har inga bestraffande regler. För det här är ett sällskap som bygger på lust. Lusten att spela. Lusten att umgås.

På den tiden, cirka 1850, bar medlemmarna i Crail scharlakansröda kavajer med gula knappar. Medlemmarna i Green Queens är en smula mer moderna i sin framtoning, men lika färgstarka när de spelar sig runt Kungsängens Queens Course.

Det sociala är nyckeln till allt, menar Emma-Mathilda Steen. Idag har många tjejer hittat varandra och blivit vänner för livet. De umgås både på och utanför banan. Precis som många killgäng åker de både utomlands och till olika platser i Sverige för att spela golf på nya banor.
– Golfen har blivit ett kitt mellan de här tjejerna som både hittat ett roligt och socialt sammanhang och ett nytt hälsosamt fritidsintresse. Det är svårt att träffa nya kompisar i den här åldersgruppen och särskilt i Stockholm kommer många utifrån och den enda kontaktytan de har är arbetsplatsen. Alla vi som driver Green Queens är inflyttade till Stockholm och det är inte alltid lätt att träffa likasinnade, ­säger Steen.
– Men där har vi lyckats hjälpa många. Så egentligen är målgruppen inte svår, flikar Källström in och berättar vidare.
– En ny medlem sa en gång när hon var med för första gången att "det kändes som jag redan kände alla" och det är det vi jobbar för. Någon sa till och med att Green Queens förändrat hennes liv.

Det är häftigt att se engagemanget. De delar och skriver i sociala medier. Det är uppenbart hur golfen sprider glädje. De tre delägarna menar att golf ligger helt rätt i tiden. Och att tjejer intresserar sig för spelet är inget märkligt. Snarare logiskt, tycker dem.
– Det finns numera plattformar för tjejer att få ta plats, både inom arbetslivet och andra områden där det av tradition finns många män. Golf är ett trevligt sätt att umgås. Golf är ett bra sätt att lämna stressen bakom sig och koppla av. Man umgås på ett avslappnat sätt, och dessutom är golf bra för den som vill knyta kontakter och träffa nya människor. Det ligger verkligen i tiden att kvinnor börjar spela mer golf, säger Emma-Mathilda.