5de4219361a09

Artiklar

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Så ser TaylorMades spännande nya träffyta ut.

Text: Olof Åsgård • 2018-01-03 Uppdaterad 2019-12-12

TaylorMades M-seriewoods har med sina igenkännbara svartvita kronor av kolfiber blivit en vanlig syn på golfbanor världen över sedan lanseringen i slutet av 2015. Efter två år med M1 och M2 tar nu TaylorMade nästa steg i M-projektet och lanserar två nya drivers – M3 (en vidareutveckling av M1) och M4 (som ersätter M2). Något överraskande är det inte längd som står i fokus när M3 och M4 presenteras, utan TaylorMade har istället satsat mest krut på att få till rakare utslag.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Teknologin som ska ge detta heter Twist Face och bygger på en uppdaterad variant av det vi känner som “bulge” och “roll”, alltså att driverns träffyta är konvex både i horisontalled (“bulge”) och vertikalled (“roll”). Den här designen introducerades i slutet av 1800-talet och hittas hos i princip alla moderna träklubbor. Poängen är att en konvex träffyta, istället för en rak, hjälper slag som träffar mot klubbans tå eller häl att skruva tillbaka mot målet och därmed minimera missen.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Twist Face-träffytan är istället vriden, eller skruvad, så att tån har mer loft och därmed ger högre spinn medan hälen har lägre loft och vice versa ger mindre spinn. Enligt TaylorMade kommer den skruvade träffytan kraftigt att minimera utfallet av våra vanliga missar – en hög tåträff som oftast innebär en hook samt en låg hälträff som oftast blir en slice. TaylorMade menar att traditionellt utformad “bulge” och “roll” leder till för mycket skruv, något som minskas med Twist Face.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Självklart har inte längdparametern utelämnats helt och hållet och utöver Twist Face har också fartskåran i sulan uppdaterats. TaylorMade har döpt den nya urgröpningen i sulan till “Hammerhead” och är en längre fartskåra som gjorts starkare i kanterna vilket innebär att mittdelen blir mer flexibel vilket ska borga för högre bollhastigheter i genomsnitt.

M3-drivern har även en ny Y-formad skåra i sulan för de två flyttbara vikter, där Y-formen medför att de två vikterna kan flyttas runt i klubbhuvudet utan att skruvas loss. Vikterna väger elva gram styck.

Det rekommenderade priset på M3-drivern är 5 700 kronor medan M4-drivern kostar 4 000 kronor. M3- och M4-serierna innehåller också fairwaywoods och hybrider. Alla klubbor beräknas finnas i butik från och med mitten av februari.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Våra första intryck: 
Vid en första anblick är det svårt att se någon större skillnad, för träffytan ser “normal” ut vid bollen och den som förväntar sig en chockartad upplevelse vid första anblick av M-seriens nya ansikte kommer bli besviken. Om du verkligen studerar klubbhuvudet nära och tittar från sulan uppenbarar sig den skruvade formen. Om den funkar? Svårt att utvärdera efter bara ett rangepass utan launchmonitor tillgänglig men möjligen ger hälträffar en något starkare bollflykt än vi är vana vid.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Ljudet i både M3 och M4 är mer distinkt än i föregångarna men likt M2 låter M4 lite mer ihålig än M1 och M3. Även träffkänslan är mer distinkt hos M3, där du får tydlig och precis respons på var på slagytan du träffar. Återkopplingen är inte lika precis i M4, men däremot är den märkbart mer förlåtande. Bollflykten är generellt något högre hos M4 och den upplevs klart lättare att svinga, mer förlåtande helt enkelt vilket är precis vad den är designad för att vara.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Noterbart är att de flesta av TaylorMades tourspelare förmodligen kommer välja att spela med M3 framför M4, däribland Dustin Johnson, Rory McIlroy och Tiger Woods. En skillnad från ifjol då många TaylorMadeproffs valde att spela med den mindre justerbara och mer förlåtande M2:an.

Utseendet får många att undra om biltillverkaren BMW:s M-serie fått stå modell, det har den inte enligt TaylorMade. Den silvermatta färgen, som ersatt det vita i föregångarna, ihop med den svarta kolfiberkronan är något mer nedtonad än förut men förmodligen fortsatt en vattendelare.

Skruvade drivernyheter från TaylorMade

Text: Olof Åsgård • 2018-01-03
ArtiklarDriversTaylorMadeUtrustning
Scroll to Top