Regler: Får bollen skakas loss?

Förbundsdomaren Christina Rodman är Svensk Golfs regelexpert. Här svarar hon på läsarnas frågor.

Regler: Får bollen skakas loss?
Får bollen skakas loss? Regelexperten svarar. //Foto: iStock

FRÅGA: BOLL I TRÄD

I en matchtävling slog min motspelare sin boll till en cypress. Vi fann hennes boll på en gren. Hon slog då med handen på grenen så bollen trillade ned på marken och sa att hon kunde fortsätta spela bollen som den låg utan plikt vilket hon också gjorde. Som jag förstår borde hon droppat med plikt men då jag inte var säker på min sak sa jag inget. Gjorde hon rätt?
- Lisa Nyström.

SVAR:
Nej hon gjorde inte rätt. Men eftersom du inte claimade hålet så gick hon helt fri från plikt. Bollen i trädet var i spel.
Genom att slå på grenen rubbar hon sin boll i vila och får 1 slags plikt.
Här skulle hon ha återplacerat bollen.
När hon inte gjorde det utan i stället spelade bollen där den nu låg (fel plats) så får hon den allmänna plikten för brott mot Regel 18-2, Boll i vila rubbad och inte återplacerad.
I match betyder det förlorat hål och i slagtävling totalt 2 slags plikt.
Hon hade kommit undan med 1 slags plikt om hon, innan hon skakade ned bollen, förklarat den ospelbar enligt Regel 28 och droppat den inom två klubblängder, inte närmare hål, räknat från punkten på marken direkt under var bollen låg i trädet. Alternativt droppat på flagglinjen bakåt.

FRÅGA: FLYTTAD BOLL 

Under en större tävling slog jag andra slaget mot green men min boll hamnade i ruffen nära en stor ek. Jag och mina medtävlare såg bollen hela tiden även efter att den hade stannat vid sidan av trädet. Där stod några åskådare och vi såg ett barn böja sig över min boll och sedan gick personerna därifrån. Då såg vi att bollen var borta och vi ropade men de skyndade sig i väg. När vi kom fram till platsen upptäckte vi att bollen låg precis bakom trädet, fullständigt ospelbar. Osäkra på vad som var rätt droppade jag för ospelbar boll med 1 slags plikt. Borde jag inte haft rätt att lägga tillbaka bollen där den låg utan plikt?
- Mattias. 

SVAR: Eftersom det var uppenbart att någon utomstående hade lyft din boll och inte återplacerat den hade du rätt att få bollen återplacerad på den plats du slagit den till. Men, eftersom du inte visste exakta punkten var den låg skulle du i detta fall ha droppat bollen så nära som möjligt den punkt, inte närmare hål, var du bedömde att den låg. Det är Regel 18-1 som gäller här och du får ingen plikt.

FRÅGA: LAGAD DRIVER 

Vid träning flög klubbhuvudet på min driver av. Jag lagade klubban själv men hade ingen ferrul (plastringen överst på klubbhuvudets infästning, reds anm.) att sätta tillbaka då den gick sönder. När jag sedan spelade med klubban berättade jag för mina medspelare att jag lagat klubban själv. Då sa en av dem att man inte kan räkna en score eller använda en klubba med sådan lagning i en tävling. Hade jag haft en ferrul så hade lagningen aldrig synts. Hade han rätt? 

SVAR: En ferrul har ingen som helst funktion annat än en estetisk. Har du satt ihop (limmat) skaftet och klubbhuvudet som det var hopsatt tidigare så är klubban återställd oavsett om det sitter en ferrul ovanpå infästningen eller inte. Klubban får, efter en sådan lagning, användas i alla sammanhang, tävling eller sällskapsrond. Man får alltid laga en klubba men då inte tillföra eller ta bort något som förändrar klubbans spelegenskaper och det har du, vad jag förstår, inte gjort. Regel 4-3.

Jag är bra på regler!
Ja
14
24
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!