(C) Jacob Sjöman. jacob@sjomanart.com

Artiklar

“Vi är mer Bill Murray än Tiger Woods”

Golfmarknaden är inte längre en plats enbart för stora aktörer. Svenska Yips Golf visade under 2016 att man som ett nystartat företag kan slå igenom ändå. Nu ska de ta nästa steg i utvecklingen, och första delen av planen var att säkra kvalitén.

Text: Jesper Johansson • 2017-06-28 Uppdaterad 2019-12-12

Svenska handsktillverkaren Yips Golf går nu in på sitt andra år. Efter ett första år på par, är det nu dags för första birdien. Och vägen dit går genom bättre kvalitet, och fler versioner.
– Det har gått fort för oss. Vi blev internationella direkt och många är intresserade av grejerna, säger Martin Petterson skaparen av varumärket Yips Golf.

Om du följer något golfkonto i sociala medier har du säkert sett den. Yips Golfs kamouflagehandske slog ned som en bomb vid lanseringen under hösten 2016 och gjorde direkt att det nya varumärket blev en snackis. På bara några veckor hade företaget sålt ut alla sina handskar i mönstret, och många bad om mer.
– Produkten färgglada handskar fanns redan innan vi startade. Men vi var helt nya med kamo-handsken. Den fick extrem spridning i sociala medier och på den vägen var det. Alla våra handskar sålde ut nästan direkt, därför fortsätter vi nu på samma spår, säger Petterson.

Kamo-handsken från Yips Golf har uppdaterats. //Foto: Yips Golf

Men det är inte exakt samma handske. För det fanns ett problem. Den första versionen var av för dålig kvalitet, och gick sönder för lätt. Men det har Yips Golf nu ändrat på, i hopp om att ge en bättre produkt till sina kunder.
– Jag lärde mig en läxa i att ta produktvård och hållbarhet på allvar. De första handskarna höll inte riktigt. 

Problemet med de första handskarna var att det var för mycket handgjort arbete. Nu använder man sig istället av två olika material. Ovansidan av kamoflage-handsken är i syntet, samtidigt som insidan som greppar golfklubban fortfarande är gjord i läder.
– Men den enfärgade handsken gör vi i 100 procent läder. Det är vad vi vill göra, och vi vill använda oss av premium-material.

De enfärgade handskarna från Yips Golf finns i flera färger. //Foto: Yips Golf

Men det är inte bara uppgraderade handskar som Yips Golf nu säljer. På deras sajt kan man köpa fyra olika kepsar, strumpor och en produkt som kallas sleeves. Martin Petterson förklarar att det är en stor produkt i Asien, och skyddar mot solen.
– Det är världens skönaste produkt om man spelar där det är varmt och sol. Det är ärmar som man drar på sig för att kyla kroppen och skydda sig från solen. Produkten är väldigt populär i de delar av världen där solen finns, men det är antagligen inte en enda svensk som kommer köpa dem.

Martin Pettersson menar att det i en värld som blir alltmer digitaliserad är möjligt att ha fler kundkretser än tidigare. Sleevesen är i första hand riktade till Asien, där de är populära. Och den vita handsken, med en dollarsedel på, är riktad till andra sidan Atlanten.
–Den amerikanska marknaden står för ungefär 70 procent av vår försäljning. 10 procent sker här hemma i Sverige – och resten säljs i andra länder. På ett halvår har vi nog sålt till över 25 länder. Det är väldigt roligt att prata med folk från hela världen om våra produkter.

Målsättningen med produkterna är att locka fram en mer ungdomlig sida hos golfarna, och frångå de svartvita traditionerna som finns kring många golfprodukter.
– Vi är mer Bill Murray än Tiger Woods. Vi vill alltid kännas nya och fräscha, säger Martin Pettersson.

Yips Golf har nu inte bara handskar, utan säljer även bland annat kepsar. Foto: Yips Golf

Text: Jesper Johansson • 2017-06-28
ArtiklarÖvrig utrustningUtrustning
Scroll to Top