5de44417c9e58

Artiklar

Golfpron som blev flygvärd

Efter elva år som golftränare byter han svingar mot vingar. Lidingö GK:s före detta pro Eric Carlberg jobbar numera som flygvärd på SAS.

Text: CM Hellsten • 2017-04-26 Uppdaterad 2017-04-26

Efter att ha spelat professionell golf i över ett decennium utbildade sig Eric Carlberg till PGA-instruktör.
2006 kom han till Lidingö GK utanför Stockholm.
Som pro gav Eric Carlberg inte bara lektioner.
Han drog även igång middagskvällar i klubbhuset i samband med The Masters och arrangerade After Works för att locka folk till anläggningen även utanför själva golfspelet.

Spela golf medan du väntar på flyget!

Nu har dock Eric Carlberg lämnat Lidingö GK.
Han har faktiskt helt bytt bransch.
42-åringen jobbar sedan 22 mars som flygvärd/cabin crew på SAS.
– Det är ju två helt olika jobb, golftränare och cabin crew, men jag kommer såklart ha nytta av min erfarenhet från min aktiva karriär som spelare och även allt det som jag lärt mig under åren som golftränare, säger Eric Carlberg till svenskgolf.se/wp.

Vad var det som fick dig att sadla om?
– Jag har alltid varit intresserad och fascinerad av flyg och flygbranschen. Som spelare under perioden 1992-2004 så blev det en hel del timmar på flygplatser och en hel del flygtimmar. Jag har alltid trivts bra med resandet, tiden som man flyger och även att se folk vara på väg någonstans när man ser dem på en flygplats.  Sedan tror jag också att intresset har funnits med mig alla år sedan jag bodde som 7-14 åring på Frösön i Östersund. F4 som flygflottiljen på Frösön hette hade alltid sin inflygning med Viggen och Draken rakt ovanför vårt hus när de övade, även reguljärtrafiken hade sin inflygning några hundra meter ovanför huset, säger Eric Carlberg.

Proffsets klubbor knäcktes under flighten

Redan för tre år sedan kom Eric Carlberg in på pilotutbildningen.
– Då valde jag att lägga den åt sidan eftersom jag träffade min sambo Anna i samma veva. Intresset för flyget har dock funnits kvar och när nu SAS sökte personal som cabin crew med Stockholm som bas så kändes det helt rätt att söka det jobbet.  Hade jag varit 25 år och inte genomfört min satsning på golf hade jag nog satsat där och då på att bli pilot. Nu fyller jag 43 år i augusti och att jag då skulle utbilda mig 2,5 år till pilot för att vara klar pilot när jag fyller 46 år för att sedan inte riktigt veta vilket bolag som kan erbjuda jobb eller var jag skulle bli stationerad så kändes det inte som ett alternativ.

Så mycket kostar det att ta med golfklubborna på flyget

Vad kommer du att sakna mest från jobbet som golfpro?
– Många saker. Om jag ska nämna några så är det såklart allt det som man får tillbaka på så många sätt när man är tillsammans med juniorerna på klubben och är iväg på läger. Det är fantastiska dagar och roligt att få göra sitt bästa för att de ska bli bättre och att de på samma gång får en bra upplevelse. 

 

Häng med på en flygtur över Eric Carlbergs före detta arbetsplats Lidingö GK: 


Text: CM Hellsten • 2017-04-26
Artiklar19:e håletLidingö GK
Scroll to Top