Regler: När får jag lyfta flaggan?

Förbundsdomaren Christina Rodman är Svensk Golfs regelexpert. Här svarar hon på läsarnas frågor.

Regler: När får jag lyfta flaggan?
När får golfaren egentligen lyfta flaggan? Svensk Golfs regelexpert svarar. //Foto: iStock

Fråga från fundersam fanbärare:

När får jag lyfta flaggan?

När jag gick i samma boll som ett par andra tog jag efter att ha hålat ut upp flaggstången för att snabbt kunna sätta tillbaka den när alla i bollen hålat ut. Självklart gjorde jag det inte samtidigt som någon puttade. De påpekade då att man inte får ta upp flaggstången innan alla hålat ut. Det kan ju inte vara ett regelbrott att ta upp flaggstången, men är det ett etikettbrott?
/HANS


SVAR:
Varken ett regelbrott eller etikettbrott! När flaggstången är passad, borttagen, upplyft eller nedlagd får vem som helst flytta eller ta upp den oavsett om det är för att hindra att en boll träffar den eller för det skäl du anger. Ingen plikt.
Skulle någon inte hinna ta upp eller flytta undan flaggstången innan bollen träffar den får spelaren 2 slags plikt. Om spelaren ber en medtävlare passa flaggstången och spelaren sedan puttar och medtävlaren missar att lyfta flaggstången, eller att den sitter fast i hålet, får spelaren 2 slags plikt och bollen spelas där den ligger. Medtävlaren får ingen plikt. Om denne däremot medvetet låter bli att lyfta flaggstången för att spelaren ska få plikt diskvalificeras medtävlaren och spelaren måste slå om slaget utan plikt. Regel 17-3. Däremot är det förbjudet att lyfta en icke passad flaggstång som sitter i hålet när en boll är i rörelse om det kan påverka bollens rörelse.

Fråga: Hålad boll:
Under en foursome-tävling hände följande: På ett hål slår kvinnan ut från tee och mannen slår andraslaget mot green. De hittar inte bollen så kvinnan går till föregående plats och slår nästa slag mot green. Väl på green hittas den första bollen i hålet. Får paret då räkna att de hålat ut med den första bollen även om en ny boll satts i spel? Ingen provisorisk boll slogs.
/LISA NYSTRÖM

SVAR:
Den första bollen är hålad och spelet på det hålet är därför avslutat och det är scoren med den första bollen som gäller. Se Regel 1-1. Att spelaren sedan slår en ny boll har ingen betydelse och slagen med den andra bollen ska varken räknas som övningsslag eller in i scoren.

Fråga: Biljardspel:
Vi spelade fyrboll och min drive landande vid roten av ett träd där det växte upp skott från trädet. Bollen låg precis intill en rot och det gick inte att få ned klubbladet bakom bollen. Jag frågade det andra paret om jag kunde få använda andra änden av klubban för att putta ut bollen med. Svaret blev att man endast får använda klubbladet på klubban och ingen annan del. Vad gäller, får man använda klubban som biljardkö?
/ROBERT

SVAR: 
Regel 14-1 säger att bollen måste slås med ett riktigt slag med klubbhuvudet. Det betyder att om du slår, stöter, skyfflar eller föser bollen med andra änden av klubban så får du 2 slags plikt (förlorar hålet i match) men "slaget" räknas. Samma sak gäller om du skulle stöta, skyffla eller fösa bollen med klubbhuvudet. Däremot är det fullt tillåtet att slå mot bollen med vilken del av klubbhuvudet som helst. Exempelvis vid ett vänsterslag med en högerklubba eller med spetsen av klubbhuvudet om bollen ligger i ett trångt läge.

Fråga: Ny lokal regel:
Det har kommit en ny lokal regel som säger att spelaren slipper plikt om han av misstag rubbar sin boll på green. Gäller den vid allt spel?
/CH

SVAR: 
Ja, om den anslagits på klubben. SGF:s Regelkommitté rekommenderar alla klubbar att införa den vid sällskapsspel och tävlingar.

Jag är bra på regler!
Ja
12
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!