Regler: Ställ din fråga till experten

Förbundsdomaren Christina Rodman är Svensk Golfs regelexpert. Skicka din fråga till henne.

Regler: Ställ din fråga till experten
En av läsarna har en fråga om vad som gäller i bunkern. //Foto: iStock

Har du funderingar kring regelfrågor skickar du ett mail till förbundsdomaren Christina Rodman på christina.rodman@svenskgolf.se.

Här är läsarfrågorna som publicerades i senaste numret av Svensk Golf.

 

Fråga: Osäkert läge
Vad gäller i denna situation? Bollen har stannat i en mycket brant grässluttning ned mot en bunker. Risken är stor att rubba bollen bara genom att ta stansen. Med bra balans och syn kanske det går att slå bollen utan att adressera den men så var inte fallet här utan bollen rullade ned i bunkern. Bollen måste återplaceras med plikt men det går ju inte utan den rullar ned igen. Vad händer om bollen hade rullat iväg efter man tagit stans men inte har adresserat den? Får man då slå från det nya läget i bunkern utan plikt? Kan man förklara bollen ospelbar och droppa på flagglinjen på andra sidan bunkern. Vad är möjligt att göra och smartast?
Siv, caddie till handigolfare


SVAR: Det är en vanföreställning att man kan slippa plikt för rubbad boll så länge man inte har adresserat den (satt ned klubban precis bakom eller framför bollen). Det betyder att spelaren får 1 slags plikt enligt Regel 18-2 om han, oavsett var han har klubban och fötterna, anses ha orsakat att hans boll i spel rör sig. Bollen måste återplaceras. Om bollen inte stannar kvar efter två försök måste bollen placeras i närmaste läge, inte i bunkern och inte närmare hål, där den ligger kvar. Att spela från det nya läget i bunkern ger 2 slags plikt. För att spara slag i denna situation kan spelaren, med 1 slags plikt, förklara bollen ospelbar innan han går till bollen och kanske rubbar den. Har han väl rubbat bollen, och först därefter förklarar den ospelbar, kan han inte slippa pliktslaget för rubbad boll.
Ospelbar boll ger tre alternativ: slå slaget från föregående plats, droppa inom två klubblängder från bollens läge men inte närmare hål eller droppa på flagglinjen hur långt bak som helst och var som helst på den, även i bunkern. Regel 28.

Fråga: Röra vid sanden
När jag gått ner i bunkern för att slå ser jag att jag vill byta klubba. Då jag går upp tappar jag klubban i sanden men fortsätter och hämtar en ny klubba, går ner och slår med "klubba nr 2". Om jag tagit upp min klubba nr 1 hade jag då fått plikt för att jag rört sanden?
Roland


SVAR: Nej! Du får inte plikt för att ha rört vid sanden eftersom din avsikt med detta inte var att testa hindrets beskaffenhet. Regel 13-4, Undantag.

Jag är bra på regler!
Ja
7
4
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!