Lektionen: Så vänder du svackan på rangen

Dra en skarp gräns mellan uppvärmning och prestation. ET-proffset Joakim Lagergren tipsar.

Lektionen: Så vänder du svackan på rangen
Joakim Lagergren ger en lektion i hur du vänder svackan på drivingrangen. //Foto: Stuart Franklin/Getty Images

För många kan en dålig känsla i slagen under uppvärmningen på rangen förstöra hela dagen.
Själv är jag givetvis inte heller immun mot de där riktiga skakiga stunderna som ibland kommer när det är dags att mjuka upp inför ronden.
Men det är ingenting jag tar med mig ut på banan.
Och det borde inte heller du göra.

Även om det fortfarande kan sitta i bakhuvudet när man går mot första tee måste vi klargöra en sak.
Det är ju bara uppvärmning.
Ett pass som bygger på att du ska bli varm.
De mindre bekväma känslorna kan bero på hundra olika saker: att du är stel, att underlaget inte är jämnt eller att det är lite kallt i luften.

Känner du att spelet inte vill sitta ute på banan efter några hål finns det ingen anledning till panik.
Gå istället metodiskt till väga, fundera på vad som är snett och börja successivt jobba dig tillbaka. Istället för att leta efter perfekta slag kan jag (som på bilden) försöka hålla bladet lite mer igenom träffen, om det är en dag där missarna är mycket vänster.
För glöm inte.
Under ronden handlar det om att prestera.


• Inte bara teknik
NÄR KROPPEN INTE VILL LYSSNA PÅ DIG
Börja inte mecka med svingen i onödan. Vissa dagar är det nervositet eller träningsvärk som gör att svingen inte sitter. Inte felaktig teknik.

 

• Hitta spelet
JOBBA DIG TILLBAKA IN I RONDEN
Acceptera situationen och försök inte forcera fram perfekta slag. En kompensation, som att hålla bladet öppet, kan hjälpa dig runt banan.

Det som händer på rangen stannar på rangen!
Ja
17
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!