5de4502a61276

Artiklar

Tjuvkika: Så ser nya Svensk Golf ut

Svensk Golf byter inte bara chefredaktör. Europas största golftidning får även en ny kostym.

Text: CM Hellsten • 2017-02-06 Uppdaterad 2017-02-06

1 februari blev det klart att Svensk Golfs chefredaktör, Tobias Bergman, efter tio år lämnar sin post för att i april tillträda som kommunikationschef på Dormy.
Golf Digests chefredaktör Oskar Åsgård ersätter Tobias Bergman.

Svensk Golf går ut till samtliga klubbanslutna golfspelare i Sverige och har en upplaga på 300 000 exemplar och är därmed Europas största golfmagasin.
Tidningen får inte bara en ny chefredaktör.
Svensk Golf har från och med nummer 1/2017 en ny kostym där Art Director Johan Sundqvist har moderniserat layouten.

Tjuvkika: Så ser nya Svensk Golf ut

Vad var drivkraften bakom omgörningen?
– Under förra året jobbade vi hårt med att ge Golf Digest ett ansiktslyft både innehållsmässigt och formmässigt, vilket bland annat resulterade i en nominering till Årets omgörning av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Nu kände vi att det var dags att se över hur vi presenterar innehållet i vårt flaggskepp – Svensk Golf – och ge den ett mer uppdaterat formspråk. 

Tjuvkika: Så ser nya Svensk Golf ut

Hur kommer läsarna att märka av den när de öppnar första numret?
– Den största förändringen hittar de redan på första sidan, där vi har tagit en fram en ny logotyp. I övrigt är förhoppningen att de ska uppleva en lugnare, mer stilren Svensk Golf utan att för den delen ha tappat det lekfulla. Det är ju trots allt världens roligaste spel vi håller på med. 

Tjuvkika: Så ser nya Svensk Golf ut

Vilken förändring är du själv mest nöjd med?
– Om jag ska plocka en specifik vinjett så är det innehållssidan – den har blivit lite av en darling. Annars tycker jag att vi har landat rätt i hur våra nya typsnitt fungerar tillsammans och den nya färgpaletten.

Tjuvkika: Så ser nya Svensk Golf ut

Så hittar du i Svensk Golfs arkiv


Text: CM Hellsten • 2017-02-06
ArtiklarNyheter
Scroll to Top