Regler: Lita inte alltid på dina motståndare!

Christina Rodman är Svensk Golfs regelredaktör. Här svarar hon på en läsarfråga.

Regler: Lita inte alltid på dina motståndare!
Spelarna på bilden har inget med regelfallet att göra. //Foto: iStock

FRÅGA: Förlorat hål

Under en lagtävling, fyrboll match, hände följande: Min partner slog från skogen och bollen träffade hans egen bag. Våra motspelare hävdar då att de vinner hålet. Stämmer det verkligen även i fyrboll?

Vi löste det med att min partner tog upp bollen och jag spelade klart hålet. Vi förlorade ändå hålet men vad hade varit rätt?

Vann verkligen motspelarna hålet på grund av att min partners boll träffade bagen?

/Wille

 

 

SVAR: Motspelarna hade helt fel!

När din partners boll träffade den egna bagen (utrustning) så får han 1 slags plikt enligt Regel 19-2. Det är allt! Ni förlorar definitivt inte hålet!

/Christina Rodman.

 

Skicka dina regelfrågor till christina.rodman@svenskgolf.se

Jag är bra på golfregler!
Ja
34
25
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!