Därför ska golfaren träna benstyrka!

Boris Kuzmic är personlig tränare och har arbetat med topprankade spelare på PGA Tour. Här tipsar han om hur du kan träna upp benstyrkan.

Därför ska golfaren träna benstyrka!
Boris Kuzmic visar övningarna som ökar din benstyrka. //Foto: Jacob Sjöman

Utan tillräckligt med styrka i benen är det svårt att gå 18 hål utan att bli trött. Övningen ovan kan utföras med hantlar i båda händerna, eller med en skivstång bakom nacken, för extra fokus på att bygga just benstyrka.

Knäböj är en bra basövning för att öka benstyrka. Variera mellan att göra dem i explosivt och excentriskt/långsamt tempo.

Raka marklyft är också en övning som många golfare bör titta närmare på. Detta eftersom de oftast är väldigt stela i lårens baksidor.


Utfallssteg är en utmärkt övning för att öka benstyrka, rörlighet och även explosivitet. Ja, egenskaper som verkligen behövs i golfsvingen. Gör du dem i tre olika riktningar, så tränas kroppen i samtliga tre anatomiska plan. Var dock noga med att bara gå så djupt ned i rörelsen att du fortfarande har kontroll på övningen – och absolut inte känner någon smärta i knäet. 

FRAM/BAK
Gör utfallssteg framåt och bakåt med båda benen.

SNETT BAKÅT
Behåll vänsterfoten i mitten och kliv ut bakåt med böjt högerben.

ÅT SIDAN
Gör utfallssteg i sidled och skjut ifrån när du går tillbaka för mer explosivitet.

SNETT FRAMÅT
Gå ned snett fram med höger ben, med vänster fot kvar i mitten.

 

Du som behöver bli rörligare hittar expertens fem bästa tips här: 

Jag behöver bättre benstyrka!
Ja
43
6
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!