5de468d00fad8

Artiklar

Annika Sörenstam investerar i svenskt golfföretag

I två år har Annika Sörenstam varit ambassadör åt Capillary Concrete. Nu har hon investerat i företaget.

Text: Erik Hallberg • 2016-07-29 Uppdaterad 2016-07-29

Annika Sörenstam har köpt en stor andel av det Göteborgsbaserade företaget Capillary Concrete,  som ägnar sig åt anläggning och dränering av bunkrar.

Bolaget har utvecklat en ny teknik som förändrar hur man anlägger golfbunkrar. Företagets patenterade teknik möjliggör både snabb dränering och bevattning underifrån vilket leder till bättre fuktkontroll där sanden hålls helt ren och konstant i samma konsistens. 

Annika Sörenstam är mycket positiv till hur den nya tekniken gör golfandet både lättare och roligare. Dessutom gynnas klubbarna ekonomiskt.

– Med den här tekniken blir sanden i bunkrarna mer konstant. Det behöver inte skilja mycket beroende på om det regnat eller inte. Detta är något som gynnar proffsen men också amatörgolfaren som kan få det jobbigt när förhållandena varierar mycket, säger Sörenstam.

– Livstiden för en Cappilary Concrete-bunker är kring 20 år medan en “vanlig” bunker har en livstid på fem till sju år, om det är bra gjort. Det spar pengar för klubbarna i och med att du inte behöver samma underhåll kring bunkrarna. 

 

Annika Sörenstam investerar i svenskt golfföretag

Den tiofaldige majorvinnaren har varit involverad i företaget i snart två år och har under den tiden fått större insyn i branschen.

– För två år sedan tog grundaren, Martin Stenberg, kontakt med mig och frågade om jag ville lyssna när han berättade om projektet som han spenderat större delen av sitt liv på. Jag blev intresserad av idén direkt. De senaste 18 månaderna har jag varit lite av en ambassadör för företaget.

Under tiden som ambassadör har Sörenstam lärt sig mer om produkten och sett dess fördelar, detta har i sin tur lett till en tanke om investering. 

– Jag tänkte “Finns det möjlighet för mig att bli mer involverad?” så jag tog kontakt med Almi Invest som ägde en del av bolaget och pratade vi lite om ett eventuellt köp av deras andel i och nu kom vi överens i en affär.

Sörenstam har ännu inte någon bestämd roll i företaget men en sak är klar, hon ska försöka få företaget att växa i USA.

– Jag har ingen titel eller så men jag är med på tåget. Jag försöker öppna dörrar för företaget, framförallt i USA där jag försöker hjälpa till att komma in på klubbar och i organisationer som USGA.

– Hela världen är viktig men det finns ca 32 000 golfbanor i världen och 17 000 av dem finns i USA, det är mer än hälften av banorna så visst är det en viktig marknad.

 

Se när grundaren Martin Stenberg och Annika Sörenstam berättar om Capillary Concrete här:


Text: Erik Hallberg • 2016-07-29
ArtiklarAnnika Sörenstam
Scroll to Top